Σε επιθεωρητή, απογευματινό σταθμάρχη, υπεύθυνο για τις βάρδιες – Πού στρέφονται οι ανακριτικές διαδικασίες
Νέα πρόσωπα, τουλάχιστον τρία, έχουν ήδη μπει στο κάδρο των ποινικών ευθυνών και των ενόχων για την τραγωδία στα Τέμπη, καθώς οι ανακριτικές διαδικασίες «τρέχουν» στη Λάρισα ενόψει και της σύγκλησης της ολομέλειας των εφετών, που αναμένεται να οδηγήσει τις προσεχείς ημέρες στην αναβάθμιση των ερευνών με την ανάθεσή τους σε δύο εφέτες-ανακριτές.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι ανακριτικές αρχές, ενώπιον των οποίων σταθμάρχες της Λάρισας σε άλλες βάρδιες, εκτός από το μοιραίο βράδυ της Τρίτης, αλλά και άλλοι σιδηροδρομικοί καταθέτουν, θα προχωρήσουν πολύ σύντομα σε νέες ποινικές διώξεις για το τραγικό δυστύχημα, καθώς ήδη υπάρχουν επιβαρυντικά στοιχεία για συμμετοχή στις ευθύνες του σταθμάρχη και για άλλα άτομα.
Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες, μετά την απολογία του σταθμάρχη, ο οποίος αποδέχθηκε την ευθύνη του, αλλά έβαλε στο κάδρο των ευθυνών και τον επιθεωρητή στη διεύθυνση της κυκλοφορίας αλλά και συναδέλφους του σταθμάρχες, η αρμόδια ανακρίτρια έχει συγκεντρώσει επιβαρυντικό υλικό για ακόμη τρία πρόσωπα.
Στο κάδρο των ευθυνών έχουν μπει κατά πληροφορίες ο επιθεωρητής που έβαλε τον άπειρο σταθμάρχη στη βάρδια, ο σταθμάρχης της απογευματινής βάρδιας που όφειλε να μείνει στη θέση του έως τις 11 το βράδυ, αλλά και ο κεντρικός υπεύθυνος για τις βάρδιες στα κρίσιμα σιδηροδρομικά πόστα που είναι εκείνος ο οποίος δίνει τις γενικές κατευθύνσεις για να μπορούν να διασφαλίζονται η μετακίνηση των επιβατών και η κυκλοφορία των τρένων.
Επίσης, οι ανακριτικές διαδικασίες στρέφονται ήδη στην αναζήτηση της ευθύνης που πιθανότατα είχε ο μηχανοδηγός της μοιραίας αμαξοστοιχίας, ο οποίος έχασε τη ζωή του στο τραγικό δυστύχημα, καθώς υπάρχουν μαρτυρίες στην ανάκριση ότι θα όφειλε να επισημάνει στον άπειρο σταθμάρχη το λάθος του και να ζητήσει διευκρινίσεις για τη λανθασμένη πορεία του τρένου.
Ομως για το πλήρες ξεκαθάρισμα της ευθύνης ενός εκάστου, καθώς υπάρχουν ήδη αντιφατικές μαρτυρίες από τους εξετασθέντες σιδηροδρομικούς αλλά και από την απολογία του σταθμάρχη, τα πορίσματα της πραγματογνωμοσύνης, που ήδη είναι έτοιμη για τα αίτια του τραγικού δυστυχήματος, θα δώσουν κρίσιμα και άκρως διαφωτιστικά στοιχεία για το πώς φθάσαμε να θρηνούμε τόσα θύματα.
Το πόρισμα των πραγματογνωμόνων που ορίστηκαν με εισαγγελική εντολή, σύμφωνα με πληροφορίες, θα κατατεθεί το αργότερο σήμερα στις ανακριτικές αρχές και θα περιλαμβάνει πλήρη και λεπτομερή αξιολόγηση των συνομιλιών ανάμεσα στους σταθμάρχες πριν από τη μοιραία σύγκρουση, τις ηλεκτρονικές αποτυπώσεις της πορείας του τρένου, την κίνηση της εμπορικής αμαξοστοιχίας, καθώς και τις κινήσεις των τρένων που προηγήθηκαν πριν από το τραγικό συμβάν.
Η σύγκρουση του 2017
Και ενώ αναμένονται ποινικές εξελίξεις για την τραγωδία στα Τέμπη, ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ισίδωρος Ντογιάκος, ο οποίος ήδη από προχθές έδωσε εντολή έρευνας και για τα ανεκπλήρωτα έργα στο σιδηροδρομικό δίκτυο, χθες παρήγγειλε στην Εισαγγελία της Θεσσαλονίκης να του στείλουν τη δικογραφία που είχε σχηματιστεί το 2017, όταν τρένο εκτροχιάστηκε με τέσσερις νεκρούς, ανάμεσα στους οποίους και ο ένας από τους δύο μηχανοδηγούς. Ο δεύτερος μηχανοδηγός που επέζησε, παραπέμφθηκε ως υπεύθυνος της τραγωδίας, αλλά στο δικαστήριο, το 2022, αθωώθηκε.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου ζήτησε τώρα τη δικογραφία για το δυστύχημα του 2017, καθώς δημοσιεύματα αναφέρουν ότι και τότε και σήμερα είχαν γίνει παρόμοιες καταγγελίες για ευθύνες σχετικά με την κατάσταση εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου, οι οποίες τότε –το 2017– δεν διερευνήθηκαν, και ίσως κριθεί σκόπιμο κάτι τέτοιο να γίνει τώρα.
Στο κάδρο των ευθυνών ο επιθεωρητής που τοποθέτησε τον σταθμάρχη στις βάρδιες και ακόμη δύο συνάδελφοί του.
Παράλληλα, ο οικονομικός εισαγγελέας Χρήστος Μπαρδάκης, μετά τη χθεσινή παραγγελία του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ισίδωρου Ντογιάκου για κατά απόλυτη προτεραιότητα διερεύνηση όλων των συμβάσεων που καθυστέρησαν ή δεν υλοποιήθηκαν όπως έπρεπε για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου, ανέθεσε τις έρευνες για τα έργα σε τρεις εισαγγελείς. Στον εισαγγελέα Εφετών Μιχάλη Μιχαλόπουλο, που θα είναι και ο επικεφαλής του εισαγγελικού κλιμακίου, και στους εισαγγελείς Δημήτρη Αποστολά και Αθανασία Βλάχου, η οποία στο παρελθόν είχε χειριστεί τις έρευνες για τη σύμβαση 717 του 2014, σύμβαση για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου, η οποία δεν υλοποιήθηκε και αφού πέρασε από σαράντα κύματα, τελικά υπήρξε σύμβαση που τη συμπλήρωσε (συμπληρωματική), ενώ το σύνολο του έργου μέχρι σήμερα δεν έχει ολοκληρωθεί πλήρως.
Η έρευνα της εισαγγελέως Αθανασίας Βλάχου για τη σύμβαση 717 οδήγησε σε αρχειοθέτηση των καταγγελιών που προκάλεσαν την εισαγγελική παρέμβαση και αφορούσαν σε ζημία του Δημοσίου ύψους 3 εκατομμυρίων ευρώ από τις καθυστερήσεις των έργων. Ομως από τις έρευνες που έκανε και η Αρχή Διαφάνειας, το πόρισμα της οποίας διαβιβάστηκε στην Οικονομική Εισαγγελία, σύμφωνα με πληροφορίες, δεν προέκυψε ότι το Δημόσιο υπέστη ζημία και έτσι η υπόθεση μπήκε στο αρχείο το 2021. Ανασύρθηκε όμως στη συνέχεια το 2022, καθώς προέκυψαν νεότερα στοιχεία τα οποία έθεσε υπόψη της Οικονομικής Εισαγγελίας η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, η οποία και έως σήμερα έχει αναλάβει έρευνα σε σκέλος αυτής της υπόθεσης σχετικά με τη διαχείριση κοινοτικών κονδυλίων.
Υπό διερεύνηση
Πέρα όμως από την έρευνα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας, σύμφωνα με πληροφορίες η Οικονομική Εισαγγελία, όσον αφορά τα αδικήματα απιστίας σε βάρος του Δημοσίου (δηλαδή την πρόκληση οικονομικής ζημίας στο Δημόσιο) από τη μη υλοποίηση των συμβάσεων για τα τρένα, διερευνά ήδη:
• Σύμβαση του 2005 για εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου στο κομμάτι Αθήνα, Αχαρνές, Λιόσια, Κόρινθος.
• Σύμβαση του 2013 για το κομμάτι Αχαρνές – Τιθορέα.
• Σύμβαση του 2013 επίσης για το κομμάτι Τιθορέα – Δομοκός.
• Σύμβαση του 2015 για το κομμάτι Πειραιάς – Αθήνα.
Οι έρευνες της Οικονομικής Εισαγγελίας, σύμφωνα με πληροφορίες, αφορούν μόνο τη διαπίστωση αν υπήρξε αδίκημα απιστίας εις βάρος του Δημοσίου και όχι άλλα αδικήματα.
Πηγή: Kathimerini